14 grunner til at brukerne hater nettstedet ditt

Total
0
Shares

I søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og digital markedsføring er det essensielt å identifisere “inhibitors/distractions” som kan påvirke om brukerne liker eller hater nettstedet. Brukerne blir mer og mer utålmodige, samt at de blir mer og mer illojale med mindre de har grunn til å være lojale.

Nettsiden tar altfor lang tid å laste

Treg sidelastetid

Lastetiden på nettsider er idag blitt mye mer relevant enn det tidligere har vært. Etter at Google har tatt med sidelastetid som en del av algoritmen for rangering av nettsteder i søkeresultatet, samt bruken av mobile enheter, så har sidelastetid blitt en av de viktigste elementene å se på når du optimaliserer nettstedet ditt.

I følge en KISSmetrics rapport, forventer 47% at en nettside laster fullt ut innen 2 sekunder eller kjappere, hvor også 40% av avbrutte besøk er på grunn av 3 sekunder eller mer i lastetid. Til og med ved ett sekunds økning i lastetid, vil forårsake 16% nedgang i kundetilfredshet.

I Google Analytics har du mulighet til å sjekke sidelastetid for ditt nettsted under menypunktet “Atferd” (eng: Behaviour), og rapporten “Sidetiming”.sjekk sidelastetid i google analytics

Her vil du få en litt spesiell graf hvor den midterste linjen er gjennomsnittslastetiden din, og de grønne stolpene indikerer hvor mye kjappere enn gjennomsnittet siden lastes. Derimot den røde indikerer hvor treg sidelastetiden er i forhold til gjennomsnittet.

Rett over denne visualiseringen, så har du nøkkeltallet gjennomsnittlig lastetid for datautvalget. Denne er sentral for ditt arbeide. Her bør du satse på sidelastetid under 3 sekunder.

I den første kolonnen i rapporten anbefaler jeg at du sorterer etter gj.sn. innlastingstid for side, slik at du ser i prioritert liste hvilke sider du bør jobbe med å optimalisere først. Det vil si, de som har lengst rød stolpe. Husk også at du bør sjekke viktigheten av siden, om du kanskje kan avpublisere siden, eller eventuelt fjerne den om den har større negativ påvirkning enn den vil ha som positiv innvirkning om den ble hastighetsoptimalisert.

Hvis du har et nettsted som ikke har veldig mange besøk per dag, vil jeg anbefale at du gjør en endring i sporingskoden og legger til siteSpeedSampleRate lik 100%, ettersom denne sidelastetidsfunksjonen i Google Analytics sampler som default et utdrag av trafikken din. Da vil du få et mer riktig resultat med tanke på sidelastetiden.

For hvis du har lite trafikk, og en sidelastetid på 2 sekunder, så ville jeg vært absolutt sikker på at det er tilfelle at siden har så lav lastetid. Samplingen kan forårsake feil lastetid hvis trafikkmengden er for lav.

Hvis du ønsker å sjekke her nå hvordan nettstedet ditt presterer med tanke på hastighet så klikk på denne lenken, og skriv inn adressen for ditt nettsted:

PageSpeed Insights

Ikke optimalisert for mobile enheter

Hvor ofte har du ikke selv vært frustrert over at en nettside ikke har vært tilpasset for mobile enheter? Når du blir tvunget til å scrolle i evigheter, samt klikke 40 ganger for å komme frem til dit du skal, så er det selvsagt at det har noe å si for kundetilfredsheten og brukervennligheten.

Den massive algoritmeendringen av Google har ført til at en del nettsteder har falt veldig på rangering, på grunn av manglende mobiloptimaliserte sider.

Google fokuserer mer på brukeropplevelse enn noen gang ettersom majoriteten av internettbrukere nå er på mobile enheter, så har Google lagt om strategien som forteller at mobile sider er et “must” for nettstedseiere.

Du tenger derimot ikke lage tilpassede sider for hver eneste skjermstørrelse, hvis du benytter deg av responsivt design.

Hvis webleverandøren din ikke vet hva responsivt design er, så bytt fortere enn du får sagt “å herre jemini”.

Hvis du lurer på hvordan andelen av mobiltrafikk er på ditt nettsted, så ta en titt på “Målgruppe” og “mobil” og “oversikt” i Google Analytics. Der finner du en tabell, som viser prosentvis andel av “mobile”, “desktop” og “tablet”.

Se gjerne på utviklingen og trenden av mobiltrafikk over tid, om du har en økning av mobiltrafikk. Ved å kalkulere trenden, vil du kunne gi en grov prediksjon på når du kommer til å ha kritisk andel mobile brukere, om du ikke har det allerede.

Dårlig navigasjon

Når en bruker lander på din nettside, så har du vel gitt brukeren mulighet til å navigere seg dit h*n ønsker?  Hvilke brukeroppgaver kan brukerne gjøre, og hva er dine toppoppgaver som bør være tilgjengelig i en toppmeny?

Menyen er en ting, men mangel på CTA (Call To Action), altså en knapp som tydeliggjør neste ønsket aksjon, er svært vanlig på mange nettsteder. I følge en undersøkelse av Small Business Trends, så ble det lagt frem at 70-80% av smb markedet manglet tydelige CTA.

Som nettstedseier må du ha klar navigasjon og klare og tydelig aksjonsmuligheter for brukerne som lander på dine nettsider.alle siderrapporten i google analytics

Hvis du har enkelte POI som du ønsker litt mer innsikt om, foreslår jeg at du tar en titt på “navigasjonssammendrag” som er en funksjon i Google Analytics som gir enkeltnivå stianalyse basert på en spesifikk side (som for eksempel en POI side).

I siderrapporten under “nettstedsinnhold” og “atferd” i Google Analytics, finner du “navigasjonssammendrag” rett over grafen.

Der kan du se hvor mange som lander på den spesifikke siden, hvor mange som kom fra en annen side på ditt nettsted og da også i prioritert rekkefølge, samt se hvor mange som avsluttet sitt besøk på den aktuelle siden og andelen av besøkene som gikk videre til en annen side på ditt nettsted, også i en prioritert rekkefølge.

Dette er en rapport som gir veldig god innsikt i bruken av spesifikke sider, og du kan der også se om brukerne faktisk går dit du vil at brukerne skal gå.

navigasjonssammendrag i google analytics

Mange “popups” på nettsiden

Ingenting er mer irriterende enn “popups” på nettstedet. Enkelte nettsteder legger ut popups i hytt og pine, og jeg kan garantere deg at dette blir et irritasjonsmoment for dine brukere. I særlig grad mobile brukere, ettersom de i svært få antall kommer til å lese hva den popupen i det hele tatt ønsker fra deg som bruker.

Hvis du skal bruke popups, så bruk dem “wisely”. Her bør du ha en plan for når de skal dukke opp og hvor ofte. For det bør aldeles ikke bli for ofte.

Selv bruker jeg en popup på nettstedet på nye brukere som er på vei ut fra nettstedet. Har du sett popupen en gang, så får du den ikke på nytt, med mindre du sletter nettleserhistorikken din, eller besøker nettstedet via en annen enhet som du ikke har besøkts nettstedet via før.

Og et viktig element her, er måling. Mål dine popups, og se hvor popups virkelig ikke har påvirkningskraft. Det er ingen vits i å fortsette med popups på mobile brukere, om de mobile brukerne aldri bruker dem.

Bruk en mindre popup, og mulighet for å lukke den. Bruk også et godt design som gjør at den er litt penere for øynene å se på, enn en stor sort boks som ser ut som en sladd fra voksen TV på 90 tallet.

Lyder og avspillinger

For all del, aldri bruk autospillende musikk på nettstedet ditt! Hva enn du gjør, aldri gå for musikk som starter å spille på ditt nettsted! Jeg kan virkelig ikke få stresset dette punktet nok, for det er virkelig ikke tiltalende for noen brukere at det plutselig starter musikk.

La også være å ha autospilling på videoer, og da iallefall ikke med lyd. Enkelte sosiale nettverk benytter autoplay på videoer, men de har ikke med lyd. Det skal ikke være noe overraskelsesmoment tilknyttet slike elementer på en nettside.

Det har kommet et eget uttrykk for lenker som deles med personer som sitter på jobb for eksempel, NSFW. NSFW betyr Not safe/suitable for work, og er direkte relatert om videoen plutselig begynner å spille, om innholdet er graverende osv. Videoer eller musikk som plutselig begynner å spille er svært irriterende, ikke bare for de som åpner siden, men også for de som eventuelt sitter rundt denne personen, hvilket ofte er tilfelle på jobb.

La brukerne selv velge om de ønsker lyd, og om de faktisk ønsker å se denne videoen du har delt med dem.

Tips, mål alle avspillinger!

Distraksjoner på nettstedet

Du er kanskje kjent med “blink testen”. Denne testen går ut på at en bruker vil innen få sekunder vite om denne siden brukeren er inne på, er verdt deres tid eller ikke.

Da gjelder det å unngå “flashy” ting som animasjoner, gif’er eller andre “spjåkete” elementer. Jeg har personlig sett blinkende knapper, fugler som flyr, snø som faller osv. Dette er ikke elementer du ønsker skal fange blikket til den besøkende. Du ønsker at brukeren primært ivaretar den hensikt og modus som brukeren hadde når h*n klikket seg inn på nettstedet ditt.

For å ta deg litt tilbake til konverteringsoptimalisering, så er dette definitivt kategorisert som “inhibitors” og “distractions”.

Upersonlige bilder

Brukerne på internett er blitt mer modne, og de gjenkjenner “Stockphoto”- bilder ganske kjapt. Hvis du derimot ikke har noen personlige bilder og kun har kjøpte bilder, vil dette virke svært upersonlig for brukeren og til tider “fake” og tilbyr lite tillit.

Noen kjøpte bilder er bedre enn andre så bruk litt tid på å finne de bildene som faktisk passer for det du har av innhold på siden. Ikke ha bilder bare for å ha bilder. Ha bilder som er relatert til det innholdet du har.

Kontaktskjema, men ingen kontaktinformasjon

Flere nettsteder jeg har besøkt har kontaktskjema, men ingen annen kontaktinformasjon. Vil ikke selskapet ha henvendelser? Vil de ikke ha “leads”? Det er iallefall noe av det jeg tenker når en bedrift gir veldig liten informasjon til brukeren om hvordan de kan komme i kontakt med selskapet.

Tro meg, kontaktinformasjon, åpningstider og annen slik relatert informasjon er mye søkt etter på søkemotorene, og iallefall fra mobile brukere.

Mobile brukere ønsker kjapp tilgang til kontaktinformasjon, og det koster dem veldig lite å droppe ut av nettstedet ditt igjen for å søke på nytt hos Google. Kontaktsidene er som oftest godt benyttet som landingssider, det vil si, sider som ofte er først i besøket hos de besøkende.

La dine brukere kunne komme i kontakt med deg. I dag ser vi økning antall bedrifter som også tilbyr personlig kontakt til spesifikke ansatte, kontakt gjennom sosiale medier og andre kanaler som er relevant for bedriften.

Som bedrift, bør kommunikasjonsstrategi være en del av den digitale strategien for hvordan brukerne kan komme i kontakt med deg som nettstedseier, og hvordan denne kontakten skal håndteres.

Om oss siden, forteller ingenting

De fleste nettsteder har en eller annen form for “om oss” side, men altfor mange nettsteder har altfor dårlig informasjon på denne siden.

Denne siden bør inneholde veldig klar og konsis tekst om hva du som bedrift tilbyr dine kunder, hvem dere er og deretter hvordan brukerne kan komme i kontakt med deg.

Hva driver denne bedriften egentlig med?

På samme måte som “om oss” siden bør også forsiden gi et ganske godt inntrykk av hva nettstedet faktisk handler om, og hva bedriften/organisasjonen faktisk driver med.

De beste nettstedene sier hvem bedriften er, hva de gjør og hva du som bruker kan gjøre på dette nettstedet.

Gamle nettsteder med stikkords-pjuking

“Back in the old days” da stikkord fortsatt var en viktig faktor for rangering i Google, så var mange nettsteder stappet med stikkord. Dette ble for en stund siden fjernet som grunnlag for rangering av Google, nettopp av den grunn at det ikke beriket brukeropplevelsen, heller tvert imot.

Dagens algoritme for rangering i Google er svært mye mer avansert enn det som tidligere var, og Google har selv nevnt at de i 2014 hadde 400 algoritmeendringer i løpet av året.

Dette gir deg kanskje en indikasjon på at Google sin rangeringsmotor(er) oppdateres jevnlig og svært hyppig. Ikke fall for fristelsen å utøve gammeldags søkemotoroptimalisering, som idag byr på dårlig brukeropplevelse.

Sosial delingsknapper

Noen nettsteder har kanskje sosiale nettverk som de ønsker at brukerne skal benytte, mens andre nettsteder ikke har sosiale nettverk i bruk i det hele tatt. De sistnevnte er svært dårlig på å inkludere delingsknapper for sosiale nettverk likevel. Selv om bedriften ikke er på twitter, så er mange av brukerne det. Brukerne deler innhold som de synes er bra, og du kommer til å gå glipp av mye bra delingsinnhold om du ikke legger opp til muligheten for at brukerne kan dele ditt innhold på sosiale medier.

Ingen blogg

Dette er et svært interessant emne, for veldig mange bedrifter jeg har vært i kontakt med sier de ikke har ressurser til å ha blogg, men artikler postes likevel andre steder eller på nettstedet.

En blogg er ikke nødvendigvis en blogg. I Synlighet, kaller vi det kunnskapssenter. For en bedrift så handler det ikke om å blogge om hva personalet spiser til lunsj, men vise hva kompetansen til de ansatte er. Det er rett og slett en mulighet til å vise de besøkende hva du som bedrift kan bidra med og vise hvilken ekspertise dere sitter med.

Avinash Kaushik snakker om sin metode “See, Think, Do, Care” som forskjellige stadier brukerne er i, og som du også bør fokusere på. Veldig mange fokuserer på “Do” som handler om å nå brukere som er i aksjonsmodus som for eksempel i modus for å kjøpe en tjeneste eller vare. Men “See” og “Think” er tidligere i trakta enn som så, og byr på fokuset om å lære brukeren om dine tjenester, produkter og ekspertise, samt gi en “top of mind” effekt til større antall brukere som etterhvert vil befinne seg i en “Do” prosess.

Titler og overskrifter som ikke stemmer med innholdet

Få ting er mer irriterende å klikke seg inn på en tittel, hvor innholdet ser ut til å ikke stemme med tittelen overhodet.

Det er den sikre metode for å få økt fluktfrekvens (bounce rate) på ditt nettsted. Titler, overskrifter og ingresser bør være søkeordsrelatert i henhold til det emnet eller innholdet du skriver om på nettsiden. Dette er viktig for søkemotoroptimaliseringen, men det er også viktig for selve brukeropplevelsen også.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sign Up for Our Newsletters

Get notified of the best deals on our WordPress themes.

You May Also Like