5 google analytics rapporter du må vite om

5 Google Analytics rapporter du må vite om

Total
0
Shares

I det dagligdagse livet der du leter etter rapporter for innsikt i Google Analytics, er det nyttig å ha kjennskap til enkelte rapporter som vil gi deg et mangfold av innsikt i forhold til mange andre rapporter. 

Jeg skal vise deg 5 rapporter som har hjulpet meg mang en gang i å hente innsikt.

1. “Alle sider” rapporten

Denne rapporten finner du under Atferd->Nettstedsinnhold.

Dette er kanskje en av de viktigste rapportene du har tilgang til. Samtlige URLer som er blitt besøkt og registrert av Google Analytics, er listet i denne rapporten. Den lister automatisk de 10 viktigste sidene på nettsiden din.

Visualisering av andel

For å sette dette litt i perspektiv, så benytt deg av kakediagramvisningen av denne rapporten. Den finner du til høyre, over selve rapporten.
kakediagramvisning

Da vil du få se samtlige av disse 10 sidene, hvordan de representerer det store og dele med tanke på trafikk på ditt nettsted. Ofte ser jeg at topp 10 sider, står for mer enn 50% av trafikken på nettstedet.  Ved å da optimalisere disse 10 sidene, har du optimalisert mer enn 50% av hele nettstedet. En fin prioriteringsliste for hvilke sider du kan optimalisere.

I bunn av “Alle Sider” rapporten

Hvis du snur selve rapporten, ved å sortere oppover, istedet for nedover som er standard, vil du få se de sidene som er minst sett. Her kan det gjemme seg noen godbiter.

Se gjerne etter URLer med parametere. Særlig hvis det er URLer med sessionID. Vi ønsker å ha best mulig kvalitet på dataen, og URLer med parametere blir fort unike, og grupperes ikke slik at du kan se hvordan den spesifikke URLen faktisk presterer.

For å ta et eksempel: Internsøk på nettsiden.

De fleste nettsider har et internsøk på nettsiden sin, der besøkende kan søke etter ting de leter etter. Når brukeren da søker etter for eksempel “sko”, så vil nettsiden legge til denne søkefrasen i en parameter. Mye lik denne:

domene.no/?sok=sko

Hvis du har 100 forskjellige søkefraser, så vil nettstedet generere 100 forskjellige URLer, som i utgangspunktet burde vært kun 1, for selve søkeresultatsiden. I WordPress så er dette enda mer kritisk, ettersom det ikke finnes noen dedikert URL for selve søkeresultatsiden, slik at det ser ut til at det blir forsiden + søkeparameter. I Google Analytics, har du mulighet til å fjerne denne søkeparameteren, slik at du kan få gruppert samtlige søkeresultater til en URL. Dessverre i WordPress, så står du igjen med samme URL som forsiden.

Her anbefaler jeg å benytte plugins som gjør om søkeresultatsiden til for eksempel /sok/søkeparameter og legger heller inn en dataLayer for å sende verdien av søkeparameteren til Google Analytics.

Rett over diagrammet til “Alle Sider” rapporten, så har du lenke til “navigasjonssammendrag”. Denne fine skjulte hemmeligheten gir deg faktisk en stianalyse for spesifikke sider.

Her kan du velge spesifikke sider basert på URL, og se hvor mange besøk som startet sine besøk på nettopp denne URLen. Du kan se hvor mange som kom fra andre sider på nettstedet, til nettopp denne valgte siden og dermed også se de mest brukte forrige sidene.

I tillegg til det, kan du også se hvor mange som avsluttet sine besøk på akkurat denne siden, og deretter hvor mange som faktisk gikk videre til en annen side hvor du også da kan se de mest brukte neste sidene i deres navigasjon.

Dette er en svært givende rapport, og gir deg mye informasjon om for eksempel, POI (Pages of Interest) sider som er verdt å følge litt ekstra med på.

stianalyse i navigasjonssammendrag

2. Internsøkrapporten

Hvis du har et nettsted med mye informasjon og innhold, så vil det nesten garantert oppstå behov hos brukeren om å søke seg frem til innhold.

Les hvordan du setter opp internsøk på ditt nettsted!

Ettersom vi også har mistet muligheten til å se hva brukerne har søkt etter i Organisk Trafikk (Ikke-Betalt Trafikk fra søkemotorer), må vi se andre steder for å finne gode søkeord til siden vår. Da ser vi til “Site Search” i Google Analytics. I denne rapporten, kan vi i klartekst se hva brukerne leter etter på nettstedet. Det gir deg en enorm innsikt med tanke på navigasjon, innhold, interesse osv.

I tillegg har du muligheten til å se hvor på nettstedet de søkte. For eksempel, går brukeren til en innholdsside om et emne så bør du ta et hint om at brukeren ikke fant det h*n lette etter.

internsøk

3. Sidelastetid

Nylig ga Google beskjed om at lastetiden til nettsider vil være en del av algoritmen i forhold til din rangering i søkemotoren Google. Derfor har vi nå fått inn egen rapport på dette i Google Analytics.

I denne kan du se på sidenivå, hvilke sider på nettstedet som er raske og hvilke som er trege. Her har du mulighet til å jobbe prioritert med hastighetsoptimalisering, hvilket jeg vil anbefale på det sterkeste.

Og når jeg nå skrev denne artikkelen, så ser jeg at gjennomsnittlig lastetid per side har økt for min del, og jeg er nødt til å ta grep om hastigheten til siden. Mye av dette skyldes server og prosessorkraft, men mye kan du gjøre selv med tanke på bilder og script som benyttes.

sidelastetid

Sist jeg sjekket hadde jeg 4.4 sekunders lastetid som gjennomsnitt, og denne er nå doblet på kort tid. Mye av dette har jeg en antagelse om kan være bilder som benyttes på nettstedet. Så jeg har engasjert en plugin som gjennomgår mine bilder for å optimalisere disse, samt at jeg har benyttet meg av en plugin som styrer cache på en bedre måte.

Hvis du ønsker tips til hva du selv kan gjøre, så har du “speed suggestions” som gir deg en klar liste over hva du kan gjøre for å optimalisere hastigheten. Denne benytter seg av motoren PageSpeed Insights, som er en egen motor som gjennomgår nettsidene dine og gir deg en score i forhold til lastetid.

pagespeed insights

4. Search Engine Optimization 

Landingssiderapporten i Søkemotoroptimaliseringsdelen er en nyttig rapport å titte innom jevnlig. Først og fremst så får du opp en liste over de mest brukte landingssidene på ditt nettsted. I tillegg får du opp hvor mange klikk disse har generert, og deretter hvilken gjennomsnittlig posisjon disse har i SERP (søkeresultatsiden i Google).

Her er det verdt å merke seg den gjennomsnittlige posisjonen. Du får altså her en rangert liste over de sidene du bør jobbe med optimalisering på for å få noen “quick wins” om det er mulig å si det i dette faget, der intet er egentlig quick wins, men “hard earned revenue”.

I tillegg, under “Queries” rapporten vil du få opp søkefraser for Google Search Console, som har generert visninger og klikk av dine lenker i SERP. Du får altså en god pekepinn når du skal jobbe med søkeordsanalyse for optimalisering av nettstedet ditt.

søkemotoroptimaliseringsrapport landingssider

Sist men ikke minst, når det gjelder denne rapporten, så legg også merke til antall landingssider du har registrert. Dette er et tall som øker, ettersom du får mer synlighet i søkemotorene. Antall landingssider kombinert med plassering i SERP gir deg en pekepinn om du har noen progresjon med tanke på søkemotoroptimalisering.

Jeg ville også anbefalt å benytte programmer som WebCEO, SEOprofiler eller RankRanger for å jobbe mer aktivt med søkemotoroptimalisering. Men som sagt, denne rapporten i Google Analytics, vil kunne gi deg raskt overblitt på status.

Viktig

Det er viktig at du har koblet Google Search Console (Tidligere Google Webmaster Tools) til Google Analytics kontoen din, ellers vil du ikke få opp denne rapporten.

5. “Channels”-rapporten

Mange tenker, hva er spesielt med denne rapporten? Vel, bortsett fra at det er en kjent rapport, så vil jeg si ganske mye. Kanalrapporten registrerer ALL trafikk inn til ditt nettsted. Og som jeg har nevnt i andre innlegg på dette nettstedet, så er det utrolig viktig å ta kontroll over den innkommende trafikken.

I denne rapporten kan det være greit å bli kjent med de forskjellige kanalene.

  • Social
    Denne kanalen registrerer trafikk som kommer fra sosiale medier, som facebook, twitter med mer.
  • Direkte trafikk
    Denne kanalen er litt mer diffus. For det første er dette brukere som har skrevet URL direkte i nettleserfeltet, eller klikket på bokmerke, eller klikket på lenker i eposter som ikke er tagget med kampanjesporing, men det er også trafikk som det kan ha skjedd noe galt underveis. Jeg har vært borti eksempler der kunder har hatt stor økning av direkte trafikk, noe bedriften tok som et positivt tegn, men betalt annonsering i et nettverk gikk betydelig ned. I det tilfellet var det noe feil med selve videresendingen av brukerne, slik at henviseren ble “spist opp”. Dermed dukket da denne trafikken opp som direkte trafikk.Så husk, at direkte trafikk sier kun om brukerne har hatt henvisere eller ikke. 
  • Henvisere (Referral)
    Henvisende trafikk, er trafikk fra nettsteder som lenker til ditt nettsted, uten at det er betalt, kampanje, eller trafikk fra sosiale medier.
  • Organisk søk (Organic Search)
    Organisk søk er trafikk fra søkemotorer som ikke er betalt for. Det vil si synligheten din i søkemotorer som har generert lenker hvor brukerne klikker på en av disse lenkene og kommer til ditt nettsted.
  • Display
    Dette er trafikk som kommer fra egne displaynettverk som DoubleClick. Mange displaynettverk er ikke merket av Google, og må dermed også identifiseres som det ved å legge til i konfigurasjonen.
  • Email
    Email er som oftest kampanjetrafikk, der kilden er presisert som Email i kampanjetaggene. Merk! Nyhetsbrev bør ALLTID merkes med kampanjetagger for at du skal kunne se denne trafikken for seg selv i rapporten, ellers vil den dukke opp som direkte trafikk.
  • Paid Search
    Dette er også trafikk fra søkemotorer, men det er betalt trafikk. Det kan være adwords eller Bing Ads for eksempel, som genererer denne trafikken. 
  • Other
    Dette er en kanalgruppe du egentlig ikke ønsker skal bli for stor. Dette er gruppen som Google Analytics tillegger når den ikke klarer å identifisere hvilken kanal den bør bli tilegnet. Noen ganger må du inn for å sjekke denne, og legge til manuelt hvor noe av trafikken skal gå. Dette gjøres i konfigurasjonen (admin).

kanalrapport - default category

En kanal i Google Analytics benyttes ganske mange steder egentlig. Disse finner du som vanlig i oversiktsrapporten under Trafikk (Acquisition), eller du kan gå til selve kanalrapporten under Trafikk (Acquisition).

Når det er sagt, så er også kanaler flittig brukt i MCF (Multichannel Funnels/Multikanalstrakter). For eksempel, kan du ta turen til Konverteringer -> Multikanaler ->oversiktsrapport, eller du kan gå til Konverteringer -> Multikanal ->Assisterte konverteringer.

Sist men ikke minst, finner du dem også i Konverteringer-> Multikanal -> Toppbaner for konvertering.

Kanaler i Google Analytics er svært anvendelig, og kan gi mye innsikt om du vier litt tid til å sette deg inn i det.

I Toppbaner for konvertering, kan du for eksempel benytte deg av Konverteringssegmentering, der du kan sette opp egendefinerte segmenter som kan sammenligne kanalmønstre opp i mot hverandre, eller hvilken effekt for eksempel organisk trafikk har på betalt organisk og visa versa.

Som sagt, sett deg inn i kanaler og sjekk ut hvor kanaler benyttes i de forskjellige rapportene og gjør deg kjent med bruk av segmenter i tillegg.

Ta kontroll på kanalene dine, så har du tatt kontroll over den innkommende trafikken. Dette er en del av Google Analytics ABC (Acquisition, Behaviour, Conversion) som gir et godt tankerammeverk for hvordan du jobber med analyse og Google Analytics.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sign Up for Our Newsletters

Get notified of the best deals on our WordPress themes.

You May Also Like