Menu

Hvordan setter du opp Dashboard i Google Analytics?

Krister Ross 8 år ago 0 100

En av de tingene mange spør om, er hvordan de kan sette opp et dashboard i Google Analytics. Jeg har her satt opp en enkel veiledning på hvordan du kan sette opp en kjapt.

Før du starter med å sette opp et dashboard, bør du egentlig ha en tanke om hva du ønsker å rapportere på. Jeg pleier alltid å spørre om hvilke målsetninger kunden har, og dermed hvilke nøkkeltall som ville representert det behovet.

Jeg har satt opp en kort liste over mye brukte nøkkeltall og tabeller som jeg skal vise deg hvordan du kan sette opp selv:

  • Besøk som enkelt nøkkeltall
  • Sidevisninger som enkelt nøkkeltall
  • Kanaler som kakediagram (topp 6, ettersom kakediagram kun tillater 6 stk dimensjoner)
  • Topp 10 sider
  1. Du starter først med å klikke på «New dashboard» i Google Analytics.
    (Btw. Jeg bruker Google Analytics konsekvent på engelsk, da det engelske community for Google Analytics er mye større enn det norske, slik at det er enklere å søke opp informasjon om du lurer på noe)

  2. Da får du opp et modalvindu hvor du velger «blank canvas» og skriver inn tittelen på ditt nye dashboard og trykker «create dashboard».
    mittnyedashboard
  3. Etter det får du opp et nytt modalvindu, hvor du nå kan legge inn din første «Widget». På norsk, en modul. Du har 12 slike tilgjengelig i ett dashboard, så det gjelder å velge med omhu hvilke nøkkeltall du ønsker å ha med.

  4. Ettersom jeg skal ha «besøk», så velger jeg «metric» (hvilket riktignok er forhåndsvalgt) og deretter klikker på «add a metric». Der søker jeg etter «sessions» som er det engelske ordet for besøk (sesjoner).
    sessions_dashboard
  5. Når det er gjort, så går jeg til tittelen på denne widgeten og skriver inn «Besøk» som er den tittelen jeg ønsker, og klikker «save».

  6. Deretter går jeg til tittelfeltet og skriver inn «Besøk».tittel_widgetDa har jeg laget min første widget i mitt nye dashboard. Jeg skal gjøre akkurat det samme for «sidevisninger» (eng: Pageviews), så gjør akkurat samme operasjon, hvor du søker etter «pageviews» i nedtrekkslisten istedet for «sessions». Du starter først med å  klikke på «+add widget»
    add_widget
  7. I mitt dashboard nå, så står «Sidevisninger» over «Besøk». Du kan flytte på boksene om du vil, ved å klikke ned på titteldelen av boksen, og dermed dra den dit hvor du ønsker.
    klikk_og_dra
  8. Hvis jeg ønsker å endre layouten på selve dashboardet, hvor det nå er 3 kolonner a 30% -40% – 30%, så kan jeg gjøre det ved å klikke på «Customize Dashboard», oppe til høyre over dashboardet mitt.
    customizeJeg velger å la ting stå som det står. Du må gjerne endre utseendet selv om du ønsker.

  9. Da var det kakediagram for kanaler som var neste, og jeg starter igjen med å klikke på «+add widget». Her velger jeg «pie» istedet. Når den er klikke på, så dukker et opp både metric og dimension. Metric vi skal bruke her, er «sessions» for besøk. Dimension vi skal bruke, er «Default Channel Grouping», som er navnet på dimensjonen for kanaler.

    Hvis du lurer på hvor jeg har det navnet fra, så er det tittelen i selve kanalrapporten, som ligger under «Acquisition» -> «All Traffic » og deretter «Channels».navn_dimensjonDu vil alltid finne navnet på dimensjonen øverst til venstre i tabellen, i rapporten du ønsker. 
  10. Du vil da få følgende oppsett på din nye widget.
    pie_modul
    Da trykker du «save» og denne er da lagret. Flytt den gjerne hvor du måtte ønske den, i etterkant.

  11. For å få opp «topp 10 sider», gjør du samme operasjon igjen.
    – klikker på «+add widget»
    – velger «table» denne gangen
    – dimensjon: Page
    – metric1: Sessions
    – metric2: Pageviews
    Og klikk deretter save. Flytt gjerne hvor du måtte ønske å ha den.

Vips, å har du nå et nytt dashboard. Jeg anbefaler deg å teste ut forskjellige dimensjoner og beregninger.

mitt_dashboard_ferdig

Info

Når du lager et dashboard, så blir denne privat. Det vil si, den vil kun være tilgjengelig for din brukerkonto. Deler du brukerkonto, så vil også dashboardet være tilgjengelig for andre. Hvis du derimot ikke deler konto, så kan du dele dette dashboardet med samtlige som har tilgang til profilen (view), ved å klikke på «Share» og deretter «Share Object».

share

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *