Menu
Nettstedskategorisering

Nettstedskategorisering og målsetninger

Krister Ross 8 år ago 0 69

Når du er i gang med å sette opp et nettsted, eller redesigne for relansering, så er det lurt å tenke litt igjennom hva nettstedets hovedfunksjon skal være. I tillegg kan det være lurt å kjenne til de forskjellige nettstedskategoriene, når du skal i gang med å analysere nettsteder.

Jeg har satt opp noen hovedkategorier som jeg mener dekker det meste. Dette er riktignok ingen fasit, men noe jeg har satt opp etter egen erfaring.

De forskjellige kategoriene er:

  • Informasjonsnettsteder
  • Innholdsnettsteder
  • Merkevaresider og leads
  • Sosiale Medier
  • E-handelssider

Kategorisering av nettsteder er særdeles viktig når du skal sette målsetninger og mål for nettstedet. Det arbeidet kan føles ganske tungt, men ved å kategorisere, gjøres dette hakket lettere å overkomme.

Informasjonsnettsteder

Informasjonsnettsteder er typiske offentlige nettsteder som regjeringen.no, politiet.no som eksempel. Her er det ofte selvbetjening, informasjonsformidling som er målene med nettstedet. I den anledning så er det en uskreven målsetning med å redusere kostnader tilknyttet telefonbesvarelser, samt andre svar via andre kanaler. Her ønsker det offentlige å redusere innkommende henvendelser, ved at brukeren henvender seg til nettstedet for å få informasjon.

Makro og mikrokonverteringer:

  • Lav bounce og exitrate på navigasjonssider
  • Innholdssider besvarer brukerforespørsler
  • Reduserer kostnader tilknyttet henvendelser utenom web
  • Økt bruk av spesifikke nettjenester, som skjema, søknader osv.

Innholdsnettsteder

Innholdsnettsteder er kjent for å være nettsteder som dagbladet.no, vg.no og andre nettaviser og magasin. Her er det volum, engasjement og gjenbesøk som står sterkt i fokus. Slike sider ønsker å engasjere brukerne gjennom delinger i sosiale medier, deltagelse i undersøkelser og forum.

I tillegg til brukerengasjement, så står også reklame og annonsering høyt i fokus. Når innholdet er gratis, er som regel brukerne produktet. Det vil si, at brukerne får servert annonser og reklame når de benytter sidene.

Makro og mikrokonverteringer:

  • Økt antall besøk
  • Økt antall sidevisninger
  • Økt gjennomsnittlig besøkstid
  • Økt andel scrollrate
  • Økt andel annonsevisninger
  • Økt andel annonseklikk
  • Økt andel av abonnementer

Merkevaresider og leads

Merkevare og leadsnettsteder er nettsteder som kanskje selger tjenester, produkter som er varemerke relaterte, eller eventuelle bedrifter som ønsker å selge sine tjenster og produkter, der deres merkevare ofte er bedriftens kompetanse.

Makro og mikrokonverteringer

  • Økt antall besøk
  • Økt antall sidevisninger
  • Økt antall leads og henvendelser
  • Økt antall kjøpe tjenester og produkter
  • Økt antall kurspåmeldinger
  • Økt synlighet i søkemotorer

Sosiale medier

Sosiale medier som kategori har utviklet seg kraftig siste årene. Det har gått fra hovedfokus på engasjement, til hovedfokus på annonse og reklame, uten å neglisjere engasjement. Sosiale nettsamfunn benytter muligheten ved gratis bruk av deres sider, mot at de selger reklame til sine brukere. Facebook, twitter og andre sosiale medier lever av brukerne og deres engasjement.

Disse kanalene har også fått større bedriftsfokus med tiden, der bedrifter kan benytte sosiale mediers enorme database for å nå målgrupper direkte, som hadde vært vanskelig foruten.

Makro og mikrokonverteringer

  • Økt antall brukere
  • Økt antall gjenbesøk
  • Økt engasjement
  • Økt antall annonsevisninger
  • Økt innttekt fra annonsering fra bedrifter

E-handelssider

E-handelssider er kanskje den enkleste kategorien å sette målsetninger på. Disse sidene er ofte fokusert kun på salgt av varer og tjenester. Det betyr ikke at det nødvendigvis er enkelt å gjøre dette, heller tvert i mot. E-handel på nett i dag, er svært konkurransepreget og det krever konstant tilstedeværelse digitalt, samt offensiv når det kommer til utnyttelse av teknologi og muligheter. Det krever også inngående kjennskap til analyse, ettersom ehandelsbrukerne kanskje er de minst lojale på nett generelt.

Det mange også glemmer når det kommer til ehandel, er kundeservice og omtale av produkter. Omtale av produkter har skutt i været siste årene, og det er derfor viktig å fokusere på kundeservice og kvalitet. Brukerne evaluerer og benytter seg av omtalenettsteder, så andre brukere også vil kunne finne denne informasjonen i en kjøpsprosess.

Makro og mikrokonverteringer

  • Økt salg
  • Økt profit og margin
  • Økt antall besøk
  • Hyppig konkurranseoversikt
  • God markedsinnsikt

Sammendrag

Alt i alt, er det viktig å se om nettstedet ditt tilfaller en eller flere av disse kategoriene. Vær også obs på at hvis ditt nettsted tilfaller flere av disse kategoriene, hviler det også større ansvar og flere målsetninger enn det som kanskje var tanken i utgangspunktet. En nettside har som regel mange bruksområder, men det er viktig å fokusere på det som gir mest verdi og jobbe med det.

Sett målsetninger som kan nås, og sett delmål som angir om du er på vei til målet eller ikke. Sett også KPI’er for dette, slik at du kan holde god oversikt over progresjonen.

Ta gjerne kontakt

[contact-form-7 id=»10″ title=»Contact Form»]

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *