Menu
Atferd å se etter på nett

Segmentering og ad hoc analyse i praksis i Google Analytics

Krister Ross 8 år ago 1 168

Hva skal du se etter av atferd på nettstedet ditt? Hvordan skal du begynne å segmentere og dele opp brukerne i forskjellige grupper?

Jeg er INGEN tilhenger av aggregerte tall, som tar for seg rapportering av sidevisninger og besøk som omhandler hele nettstedet og alle dets brukere. På våre nettsted så har vi mange forskjellige brukere som er innom, med mange forskjellige hensikter, moduser og motiv for deres besøk.

Jeg starter ofte da med det jeg kaller for brukeroppgaver, altså forskjellige oppgaver brukerne kan gjøre på nettstedet. Ofte kan man ta utgangspunktet i selve navigasjonsmenyen på toppen av de fleste nettsteder. Denne liker jeg å kalle for toppoppgavene til siden. Det er hovedoppgavene som blir fremhevet av hva brukerne kan gjøre på nettstedet. Ofte vil disse toppoppgavene også inneholde underliggende områder, men det kan være greit å starte på topp og heller jobbe deg på vei nedover.

Nikita.no har et veldig godt eksempel på dette, der du kan gå i shopen, bestille time hos frisør, bli medlem gjennom fordelsprogram, spørre fageksperter på ting man lurer på, samt søke på jobb. Ikke nok med det, så er det også kundeservice, som nesten alltid er en glemt del av bedriften på nett.

Brukeroppgaver på nikita.no

Når du først har identifisert dine brukeroppgaver, så kan det være enklere å tenke seg til hvordan man skal rapportere og dele opp brukerne i forskjellige målgrupper. Noen grupper vil kanskje gjøre flere brukeroppgaver, og noen vil kanskje ha lavt volum. Identifiser den gruppen som er mest verdigivende og ranger nedover i en prioritert liste. Dette er listen du skal jobbe med fremover for å optimalisere verdigenereringen på nettstedet, samt bli kjent med målgruppene dine.

Segmenter:

I Segmenter i Google Analytics, har du tilgang til en del forhåndsdefinerte segmenter som:

  • Betalt trafikk
  • Brukere av enkeltøkter
  • Brukere av flere økter
  • Direkte trafikk
  • Foretok et kjøp
  • Henvisningstrafikk
  • Ikke-konverterere
  • Konverterere
  • Mobiltrafikk
  • Nye brukere
  • Organisk trafikk
  • Søketrafikk
  • Tidligere brukere
  • Trafikk fra nettbrett
  • Trafikk på mobile enheter og nettbrett
  • trafikk på nettbrett og stasjonære PC-er
  • Utførte nettstedssøk
  • Økter med konverteringer
  • Økter med transaksjoner
  • Økter som forlater nettstedet
  • Økter som ikke forlater nettstedet

nytt semgnet

Alle disse er gode forhåndsdefinerte segmenter jeg bruker nesten daglig. I tillegg har jeg også gjennom brukeroppgaver ofte laget min egne segmenter som er verdt å prøve ut:

  • Brukere/økter som besøker en spesifikk URL
  • Brukere/økter som gjennomfører en spesifikk aksjon/goal
  • Brukere/økter som starter en trakt, men ikke fullfører
  • Brukere/økter som bruker mer enn 2 minutter på innholdssider

Problemstillinger/Tanker om atferd jeg ønsker å finne ut om:

  • Hvilke brukergrupper kommer inn fra hvilke kanaler
  • Hvor lang tid/uker/dager/måneder bruker brukerne på å konvertere
  • Ulikheter mellom markeder i land
  • Hvilken tid på døgnet konverterer brukerne
  • Hvilke dager er det høyest antall konverteringer
  • Hvilke mikrokonverteringer leder til flest makrokonverteringer
  • Hvilken demografisk gruppe konverterer mest
  • Hvilken geografisk gruppe konverterer mest

Gjøremål:

  • Kjør tester, som AB tester for å sjekke om målgrupper responderer eller om ønskede handlinger øker.
  • Bruk Google Analytics segmenter basert på disse oppgavene, og gjør ad hoc analyse for å bli mer kjent med dine målgrupper.
  • Koble opp til bruk av «Goals/Mål» for å identifisere hvilke målgrupper som konverterer bra og ikke.
  • Sett opp målsetninger for nettstedet totalt, og de individuelle målgruppene. Sett opp KPI for å se om tiltakene du benytter faktisk har en påvirkning på de forskjellige målgruppene.
  • Se om du når ut til de forskjellige målgruppene, ved  å måle disse eksplisitt, for å se om kampanjer eller andre ting påvirker målgruppen din isolert fra andre.

Det er kun din egen kreative begrensning som holder deg tilbake i dette øyeblikk. Det å kunne identifisere sine brukeroppgaver og deretter kjøre analyse for å bli med kjent med både atferd og målgrupper, gir enorm innsikt.

Prøv det ut!

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

1 Comment

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *