google analytics campaign cookie

Visste du at kampanjetrafikken din kan ødelegge statistikken din i Google Analytics?

Total
0
Shares

Kampanjetrafikken er en viktig del av det å skaffe seg brukere til nettstedet, men dessverre så er det slik at ikke alle nettsteder bør ha lik konfigurasjon på “campaign timeout”.

Campaign Timeout er altså levetiden til cookien som settes i din nettleser når du klikker på kampanjelenker. Nylig i forbindelse med arbeid med en kunde har Jørgen Brunborg-Næss delt sine tanker med meg angående “campaign timeout”, hvor han overbeviste meg om at campaign timeout bør vurderes for hvert enkelt individuelle nettsted. Jeg er helt enig med han.

Hvorfor? Fordi det kan ha store konsekvenser

I Google Analytics er levetiden til Campaign Timeout 6 måneder som standard. Dette betyr for enkelte nettsteder, som for eksempel mediesider som VG og Dagbladet, at attribusjonen av besøkende blir relatert til en kampanjelenke LENGE etter at kampanjelenken var aktuell.

Eksempel:

I januar klikker en bruker på en kampanjelenke som leder til nettstedet nettavisen.no. Besøket hans blir registrert som kampanjebesøk. Men 2 måneder senere, så besøker samme bruker nettavisen.no igjen, men denne gangen direkte ved å skrive inn URLen i nettleservinduet. 

I Google Analytics så blir det nye besøket registrert som et kampanjebesøk, fordi brukeren fortsatt har en kampanje-cookie lagt i sin nettleser. Hans nye besøk, som er i lang tid etter første kampanjelenkeklikk, blir også registrert som kampanjebesøk.

Konsekvensene

Når du ser i kanalrapporten i Google Analytics, vil du få presentert mye trafikk attribuert til kampanjer istedet for de rette kanalene, som brukt i eksemplet over. Flere av trafikkrapportene, inklusivt kanalrapporten påvirkes direkte av campaign source, hvilket vil gi ganske annerledes utslag om konfigurasjonen av campaign timeout er feil.

Vurderingen

Det er altså svært viktig å vurdere om et nettsted har realistisk konfigurasjon av “campaign timeout” i forhold til hva slags nettsted det er. For enkelte nettsteder vil det være lurt å sette denne konfigurasjonen til betraktelig mye lavere enn 6 mnd.

Av erfaring vil 30 minutter være tilstrekkelig på “campaign timeout” på nettsteder som har sterkt merkenavn og minimalt med aktive kampanjer. I support dokumentene til Google Analytics, anbefales det å sette “campaign timeout” til den tiden du regner med kampanjen vil ha en påvirkning som trafikkgenerator, inklusivt long tail effekt.

Still deg selv spørsmålet om hva du tror er realistisk levetid på kampanjetrafikken.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sign Up for Our Newsletters

Get notified of the best deals on our WordPress themes.

You May Also Like