Menu
Strategi AMS metoden

Vanskelig å finne målsetninger for nettstedet? Bruk den enkle AMS metoden

Krister Ross 8 år ago 0 105

Jeg har flere ganger holdt kurs for personer som har vært relativt godt bevandret på web, som synes det er vanskelig å sette gode målsetninger for sitt nettsted.

En grunn til det, er at det er et hav av muligheter å fokusere på, når du skal sette målsetninger. De fleste av oss ønsker gjerne å være best i bransjen, eller ha økt inntjening osv. Men dette er vanskelig å få til med mindre du faktisk setter deg ned og lager en plan, altså en strategi.

Typisk for en strategi er å identifisere nåtid, fortid og fremtid. Hvordan har ting vært, hvordan er ting nå og hvordan ønsker du ting skal være i fremtiden. Selv om dette gir noe mer feedback, så er det fortsatt ganske vanskelig å vite helt konkret hvor man starter hen.

AMS metoden

Det er da jeg benytter meg av en metode jeg kaller AMS metoden. Denne er en veldig enkel metode som står for Ambisjon, Målsetning og Strategi.

Da starter jeg som regel med en tabell og begynner å sette opp mine ambisjoner:

Ambisjon Målsetning Strategi
Først starter jeg med mine ambisjoner:
– Jeg skal ha best fagblogg i Norge på SEO og Digital Analyse
 Ambisjonene bryter jeg ned i mindre mål:

  • Økt andel besøk
  • Økt andel sidevisninger
  • Økt andel organisk trafikk
  • Økt andel kommentarer og lenker
Hver av de målsetningene trenger en strategi for hvordan jeg skal oppnå dette:

  • Økt andel besøk
    • Publisere innhold ofte
    • Benytte meg av sosiale medier 
    • Benytte epostlister
  • Økt andel organisk trafikk
    • Content Marketing ved å øke relevant innhold. 
    • SEO søkeordsanalyse for mine sider
    • Teknisk SEO
  • osv osv..

Dette er en veldig enkel metode, og mange benytter større og litt mer detaljerte metoder, men denne er en veldig grei metode å starte med for å komme i gang med selve arbeidet.

Vips, så har du kanskje kommet på en bedre måte på å gjøre denne mer til ditt nettsted vennlig, og da er du i gang!

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *