Menu

Hvordan sette opp Google Analytics?

Krister Ross 8 år ago 0 106

Google Analytics er et populært program å benytte når man skal måle webstatistikk på en hjemmeside. Det kan derimot være litt vanskelig å vite hvordan dette skal gjøres,på en riktig måte.

Det er riktignok flere fremgangsmåter for å sette opp sporing av webstatistikk på et nettsted, og disse er:

  1. Bruke Google Analytics scriptet som fåes i Google Analytics.
    Benytt denne: Hvis du ikke har tenkt til å måle noe annet enn sidevisninger og besøk. Denne versjonen er den mest benyttede, selv om GTM og mer avanserte oppsett gjør sitt inntog på norske og internasjonale nettsider med stormskritt. Den digitale modenheten er på vei opp i Norge, og fler og fler ser nytten av å måle mer enn det som er standard.

  2. Benytte Google Tag Manager, for å gjøre all sporing gjennom denne.
    Benytt denne versjonen, hvis du har tenkt til å legge opp sporing av skjemaer, eventer, eller andre ting som ikke er standard i Google Analytics. Denne sporingen gjør til at du kan gjøre mer i fremtiden, der implementeringen av script gjøres kun 1 gang.
    Obs! Har du et ehandelsnettsted, så er det minimum 2 script som skal implementeres.

Fremgangsmåte standard

Jeg kommer ikke til å fokusere veldig på oppstarten med hvordan man setter opp en google konto, ettersom dette vil bety usedanvlig mye ekstra for denne artikkelen. Jeg kommer til å gå gjennom hvordan du setter opp en vanlig konto, og hvordan du setter opp en hakket mer avansert, ved bruk av Google Tag Manager.

  1. Lag en Google konto.
  2. Gå til google.com/analytics og lag en Google Analytics konto.
    Opprett en GA konto ved å klikke på knappen til høyre
  3. Når dette er gjort, så starter du med konfigureringen av Google Analytics kontoen. Dette skal gjenspeile eierskapet til kontoen.
    Oppsett av Google Analytics konto
  4. Når dette er gjort, så får du opp et modal vindu, der du blir bedt om å bekrefte samtykke til vilkårene for bruk av Google Analytics.
    Godt
  5. Deretter vil du bli videresendt til «området» (Eng: Properties) og «Sporingskode». Her finner du målescriptet som skal implementeres på nettstedet ditt.
    Hvordan hente ut Google Analytics scriptet
  6. Denne koden skal implementeres rett før slutten av HEAD i HTML dokumentet.

Mitt nettsted krever mer måling utover det som er vanlig.

Hvis du har et nettsted som inneholder atferd som gjør aktiviteter, ser videoer, fyller ut skjemaer eller laster ned dokumenter, som ikke måles direkte av Google Analytics, vil du trenge noe litt mer avansert oppsett. Da snakker vi om «utvidet måling».

Utvidet måling med Google Analytics gjennom Google Tag Manager.

Etterhvert som du blir bedre kjent med Google Analytics, vil det bli aktuelt å benytte sporing av flere funksjoner og områder enn det som er standard i Google Analytics.

Dette kan være:

  • Sporing av Ehandelstransaksjoner
  • Sporing av klikk på utgående lenker
  • Sporing av handlinger/eventer/aktiviteter
  • Sporing av spesifikke brukergrupper
  • Sporing av spesifikke sidetyper
  • Måling av skjemainnsendelser
  • Måling av URL endringer
  • Måling av nedlasting av PDFer eller andre dokumenter
  • med mer..

Det er rett og slett ganske mye mer enn det som er rett ut av boksen i Google Analytics, som du kan gjøre. Det er ofte slik at i starten at det benyttes de vanlige rapportene og funksjonene i Google Analytics, men etter å ha benyttet Google Analytics aktivt en periode, vil det oppstå behov for større innsikt.

  1. Gjør akkurat samme prosess som ved vanlig standard implementering, men stopp ved punkt 5. Du skal kun ta vare på ID nummeret som er markert i gult i bildet på punkt 5.
  2. Gå til tagmanager.google.com og logg inn.
  3. Opprett ny GTM konto
    Fyll inn informasjon i feltene for opprettelse av Google Tag Manager konto
  4. Klikk deretter på «ja» (Eng: «yes») i modalvinduet som dukker opp, for å samtykke til vilkårene for bruk av Google Tag Manager.
  5. Når det er gjort, kommer du inn i selve kontoen. Det dukker opp et modalvindu som inneholder GTM scriptet som du skal implementere på nettstedet.

    GTM scriptet kopieres

    Kopier innholdet i modalvinduet

  6. Scriptet legges inn rett etter starten av body elementet i HTML dokumentet. Scriptet skal altså IKKE plasseres til slutt i HTML dokumentet, og heller ikke i HEAD delen, men rett etter starten av body (<body>).
    Dette er særegent for Google Tag Manager scriptet.
  7. Klikk deretter på «opprett tag»
    Opprett ny tag
  8. Deretter vil du få opp en side for å sette opp konfigurasjonen til taggen. Vedlagt ligger et bilde for en standard tag, som setter opp måling med Google Universal Analytics. Det er viktig at det legges inn et par «fields» i taggen. I Norge er vi underlagt Datatilsynet for bruk av webstatistiske verktøy, hvor vi er pålagt å benytte «anonymize IP» funksjonen. I tillegg anbefaler jeg å legge til «siteSpeedSampleRate» til 100%, for å få målt sidelastetid ved hvert eneste besøk, ellers vil denne sample, ved å måle noen få brukere i ny og ne.På mindre nettsted er dette lurt. På større nettsted, bør dette evalueres på forhånd med tanke på antall serverkall til GA totalt på nettstedet. Serverkall er kalt hits, og har en begrensning med tanke på belastning.Konfigurasjon av Google Universal Analytics tag
  9. Deretter trykker du på Lagre og publiser, og vips har du satt opp Google Tag Manager, med Google Universal Analytics målescript på siden din.

Hvis det er noe du lurer på ift. implementeringen som er nevnt i dette innlegget, skriv gjerne en kommentar eller send meg en epost.

 

 

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *