Menu

Bli kjent med dine sidetyper og dine analyser blir umiddelbart bedre

Krister Ross 8 år ago 1 68

Veldig mange er for fokusert på hvor mange besøk de har hatt, eller hvor mange sidevisninger som er blitt generert, eller hvor høy eller lav bounce rate de har når de ser på URLer i statistikken. 

I «Alle sider» rapporten, står samtlige URLer som er blitt besøkt, listet opp. Men det få faktisk tenker på, er hva slags side er det de ser statistikken til?

Sidetyper

På vårt nettsted har vi mange forskjellige typer sider, og hver enkelt av disse typene har sin egen atferd og hensikt. For å kunne optimalisere og dra innsikt ut av statistikken til disse sidene bør vi ha en ide om hva disse sidene er, gjør og fungerer. For å gjøre det må vi ta en titt på typene:

Navigasjonssider

Navigasjonssider skal i hovedsak sende brukeren videre. De fungerer som trafikklyskryss som sender brukeren dit hen skal.

Designmessig bør ikke navigasjonssider inneholde mye innhold og lesestoff. Tid på siden bør kanskje ikke overskride 30-40 sekunder. Exitraten på navigasjonssider bør heller ikke være høy.

Forsiden er også en navigasjonsside. Kategorisider kan være forsider. Underliggende samlesider, eller såkalte områdeforsider kan være navigasjonssider.

sidetyper på nettstedet ditt

Innholdssider

Innholdssider er sider der brukeren skal hente innhold som h*n er interessert i. Her kan både bounce rate og exit rate være høyere enn vanlige sider, men kun om det er mye organisk trafikk til denne siden.

Eksempel: Du leter etter åpningstider til en svømmehall og googler svømmehallen. Du blir dermed tatt rett til innholdssiden for denne svømmehallen og får umiddelbart vite der hva åpningstidene er. Du har da fått verdi for besøket, og siden har fungert etter hensikt. Dette vil bli bounce, men i dette tilfellet en positiv bounce siden brukeren har fått vite det hen kom for.

Etter hvert bør du riktignok fokusere mer på engasjement, der du oppfordrer brukerne til å gjøre mer enn bare å få informasjon på innholdssidene. For eksempel kan du ha en veileder som åpner opp Google Maps, for å vise vei direkte der. Eventuelt, trykke på en telefonlenke som gjør at brukeren kan ringe.

Mange ting kan føre til større engasjement og det setter også bounce i et annet lys igjen, for hvis du har en bruker som går til en nettside og finner det h*n søker etter, og likevel ikke fortsetter med engasjement i noen måte, så er dette å anse som mer negativ bounce enn tidligere, nettopp fordi du har andre mål med siden.

Innholdsider bør ha lesetid lik den tiden det tar å lese siden. En kort innholdside vil ikke alltid ha særlig symptomatiske preg av en lengre innholdside, så vær klar over det. bounce rate

Produktsider

Produktsider har ofte mange likhetstrekk som innholdsider. Her er det likevel noen andre ting å tenke på. Produktsider er som regel en del av en kjøpsprosess, der det er avhengig av hvor brukeren er i prosessen for å kjøpe produktet.

Produktsider vil ha flere roller når det kommer til markedsføring, eller organisk trafikk, ettersom brukerne kan her ha «research» modus eller for eksempel kjøpsmodus. Dette er to forskjellige atferder.

Researchmodus kan bruke lenger tid på siden, og kanskje ofte ha flere sidevisninger på samme produkt og frem og tilbake på nettstedet. De kan også ha flere besøk per dag og uke enn det som er normalt.

Kjøpsmodus derimot er oftere tilbøyelig til bruke kortere tid, og gå rett på kjøp. Da bør produktsiden være tilgjengelig på å gi brukeren mulighet til å gjennomføre salget. Her ønsker du å identifisere distraksjoner.

Produktsider vil da ha større variasjon av tid på side og bruk. Men et stort fellesstrekk er for eksempel at brukerne kommer fra organisk søk, fordi de har søkt direkte mot selve produktet du selger.

produktside

Leadssider

Dette er kanskje den vanskeligste typen å identifisere og kartlegge av dem alle, for det kommer veldig an på hvordan du har satt opp leadssiden din. Hvis du har innhold på siden, vil det forekomme symptomer som på innholdsider. Hvis det er lite innhold men mye lenking til produkter og tjenester, så vil den ha symptomer på navigasjonsside. I begge tilfeller så treffer du ikke helt.

Leadssider skal fange oppmerksomheten der du ønsker at kunden skal «opte inn» eller legge igjen en eller annen mulighet for at du kan ta kontakt med brukeren, fordi de er interessert i produkt eller tjenester.

Disse sidene bør være en del av dine POI sider (Pages of Interest), der du har en klar linje gjennom hele siden på hvordan du skal fange oppmerksomheten. Tenk tilbake på konverteringsoptimalisering der du har «drivere» som driver trafikk til landingssiden, «hooks» som skal «hooke» interessen og trigge konverteringen og eventuelle «barriers/inhibitors» som hemmer en eventuell konvertering.

Sørg for at du ikke har noen «inhibitors» som ødelegger for deg. Eksempel på typisk «inhibitor» er «nuke buttons». En «nuke button» er ofte en reset knapp ved siden av Bestill eller Kjøp knappen, som tømmer hele skjemaet for informasjon etter at du har fylt inn masse informasjon i et skjema. Slike knapper vil ødelegge hele prosessen, og hvis kunden er på mobil, skal jeg love deg at det salget går i vasken.

leads side

Søkesider

Søkesider benyttes kun når brukeren gir deg en sjanse til å finne innhold som h*n ikke finner. Hvis du har en ettside uten internsøk, så skaff deg det snarest. Der vil brukeren i klartekst fortelle deg hva de leter etter, og dette kan du også spore og bruke til å optimalisere nettstedet ditt.

Les mer om hvordan du setter opp internsøk!

En søkeside skal være en navigasjonsside med linking til det innholdet som brukeren ser etter. Det kan ofte være lurt å analysere søkesider gjennom navigasjonssammendrag i Google Analytics, som gir deg en oversikt over hvordan denne siden faktisk presterer. For eksempel kan det være lurt å se etter om brukeren navigerer til en 404 side fra søkeresultatsiden. Slike feil må, for alt det er verdt, unngås.

Les mer om hvordan du sporer feilsider!

søkeside på nettstedet

Kvitteringsider

Kvitteringsider er kanskje de mest undervurderte. Veldig ofte vil nettstedene la denne stå som «takk for salget». Det blir litt tomt. Det kan sammenlignes som at du som tilbyder av en vare eller merkevare ikke bryr deg om kunden etter utført salg, hvilket kanskje er en av de største feilene som særlig nettbutikker gjøre på nettet.

Kvitteringsiden gir deg faktisk ganske mange muligheter. Du har nå fått bekreftet at brukeren er villig til å kjøpe en vare eller tjeneste for deg og hva er egentlig da neste steg i kundeforholdet? Jeg tenker ikke umiddelbart på mersalg, for der bør man være ganske forsiktig. Ikke kjør på mersalg med mindre det er naturlig del av prosessen som kunden nettopp har vært gjennom.

En mulighet er å merke kunden (user nivå) med «custom dimension» (egendefinert dimensjon) eller variabel. På den måten kan du registrere gjenkjøpere. En lojal kunde er ikke en som kjøper 1 gang, men minimum 3 ganger. En slik kunde burde kanskje få personalisering gjennom nettsiden for å pleie kundeforholdet, med tanke på rabatter, spesialtilbud til lojale kunder osv.

Ellers ville jeg benyttet kvitteringsiden til å gi informasjon om det videre kundeforholdet. Det kunden har krav på og eventuelt hvilke muligheter kunden har i etterkant av kjøp. Det er tross alt den første siden kunden ser etter at kundeforholdet er opprettet.

I tillegg, kan du merke denne kunden i et eget segment (remarketing liste) som du kan drive oppsalg på ved senere tidspunkt.

Sist men ikke minst, kan du drive en eller annen form for engasjementsoppfordring via kvitteringsiden vil du kunne få flere konverteringer gjennom samme besøk. Så tenk gjennom hva du kan gjøre med din kvitteringside.

Kvitteringsside på nettstedet

Sammendrag

Hvis du har disse sidetypene i bakhodet neste gang du ser på «alle sider» rapporten for eksempel, vil du være i større stand til å se på nøkkeltallene om de faktisk representerer hva som reellt for den URLen du ser på eller ikke.

Uten å sette ting i kontekst, vil det være som å spørre hvor lang er en kvist, og hvor bra er tallet 7. Det gir rett og slett ingen mening, med mindre det sees i sammenheng med noe annet. En bouncerate på 90%, kan etter forholdene være kjempebra, om uka før viste en 100% bounce rate. Eller en konverteringsrate på 20% kan være kjempe dårlig, om konverteringsraten uken før var på 30%.

Som du ser må alt sees i sammenheng med noe, og særlig når det gjelder enkeltnøkkeltall per URL trenger du en tanke om hva du kan forvente av de forskjellige sidetypene.

Happy analyzing!

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

1 Comment

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *