Profit Index er en god indikasjon for å evaluere lønnsomheten av andeler av ditt nettsted. Den kan brukes på forskjellige steder og har egentlig mange bruksområder. Profit Index kalkulerer hvor stor andel av nettstedet/målgruppen/nettstedsdelen som genererer verdi.
Profit Index er avhengig av enkelte krav, for at det skal la seg gjøre å regne ut profit index på et nettsted.
Kriterier og nyttig informasjon:
- Du må bruke GOALS /Mål i Google Analytics som er verdisatte. Det vil si at hvis du bruker GOALS uten satt verdi så kan du ikke regne ut Profit Index. Ecommerce salg genererer også PageValue.
- Google Analytics riktig installert på nettstedet
- Google Analytics kalkulerer PageValue kun når GOALS (konverteringstracking) eller Ecommerce er aktivert.
- PageValue er ikke en egen metric (beregning) og blir kun brukt til sammenligninger og referanser. En Pagevalue (sideverdi) på 7 kroner, har ingen betydning.
- Sider som ofte er rett i forkant av konverteringer, vil ha høyere PageValue enn andre sider.
- Sider som aldri er med i konverteringsforløpet, vil ha en PageValue lik 0, hvilket kalles “unprofitable pages“. Dette er normalt, og betyr ikke at nettstedet er dårlig eller konverterer dårlig for det. Derimot, du ønsker ikke at majoriteten av sidene på nettstedet ditt er slike sider.
Utregning
Utregningen foregår at du tar forholdet mellom sider med PageValue mer enn 0 og det totale antall URLer som er besøkt på siden. Da vil du få en ratio som sier noe om hvor mye av nettstedet ditt som faktisk genererer verdi.
Formel:
Profit Index = (Ant sider m. PageValue mer enn 0 / Totalt anntall URLer) * 100
For å regne ut Profit Index, må du da vite et par ting:
- Antall URLer
For å finne det totale antall URLer, gå til Google Analytics –> Atferd –>Nettstedsinnhold og “Alle sider” rapporten.
Nederst til høyre i rapporten får du opp et antall. Husk at tidsperioden valgt må være satt for den perioden du ønsker å sjekke på.
- Antall URLer med PageValue (Sideverdi) mer enn 0
For å finne antall URLer med PageValue mer enn 0, må du gjøre et avansert søk i samme rapport.
- Beregning:
I mitt eksempel er det totalt 117407 URLer, hvor 12900 har verdi mer enn 0.Eks: (12,900 / 117,407) * 100 = Profit Index
Ut ifra denne beregningen så har nettstedet en Profit Index på ca 11% (avrundet fra: 10,98).
Andre bruksområder
Denne kalkuleringen kan gjøres på segmenter og målgrupper, kanaler, kampanjer osv. Det er rett og slett en enkel utregning men med stort antall variasjoner i forhold til hva du kan få ut av den.
Gi meg gjerne en tilbakemelding om du finner nye bruksområder for Profit Index.