Menu
Kampanjesporing i Google Analytics

Kampanjesporing i Google Analytics (URL Builder)

Krister Ross 8 år ago 0 136

Når du driver med markedsføring, nyhetsbrev, artikler og delinger på sosiale medier. Ja det meste av promotering av eget nettsted annet steds enn på sin egen side, krever kampanjesporing.

Det handler om å ta kontroll på den innkommende trafikken. Måten å gjøre det på, er å bruke kampanjesporing.

Kampanjesporing er tilleggsparametere til lenker som du benytter i innlegg på sosiale medier, eller for eksempel i nyhetsbrev. For å sette opp disse parameterne så bruker du «URL builder» som er et skjema du fyller ut med informasjon om din kampanje og som genererer en URL du kan bruke.

For å finne URL builder, trenger du kun å google «URL Builder» og det første resultatet er den du trenger, eller du kan klikke på denne linken:

G\å til Googles URL Builder her

https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=no

Nettadressebyggeren URL Builder

For å forklare litt nærmere om hva du faktisk fyller ut, så foregår det slik:

  1. Du legger inn URLen du skal benytte.
  2. Deretter er det 5 parametere du kan benytte for å generere kampanjesporingen.
    1. Kampanjekilde: Denne er kilden for der trafikken din kommer fra. Bruker du nyhetsbrev, så brukes dette feltet til for eksempel: «NyhetsbrevJuni2016». PÅKREVET
    2. Kampanjemedium: Denne forteller hvordan trafikken er blitt generert, om det er lenke, epost, banner eller noe annet.  PÅKREVET
    3. Kampanjesøkeord: Denne benyttes til å legge inn søkeord som er relaterte til selve kampanjen.
    4. Kampanjeinnhold: Denne benyttes hovedsaklig til å skille annonser eller kampanjesporinger fra hverandre. Eksempelvis: Hvis du har 3 banner-annonser på samme side, så kan du bruke denne for å skille disse fra hverandre.

      Eksempel: Topp-banner, 40x60_ banner, footer_banner.

    5. Kampanjenavn: Dette er rett og slett navnet på kampanjen. PÅKREVET
  3. Når dette er fylt ut, trykker du på «Generer Nettdressen». Lenken du får opp da, brukes i nyhetsbrevet eller banneret du har tenkt til å bruke. Hvis det skal brukes i sosiale medier som Twitter, der det er kun tillatt med få antall tegn, så kan du bruke bitly for å generere en kort URL.

Deretter er det bare å følge med på kampanjerapporten i Google Analytics.

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *