Vi har alle hatt behov for å vite hvor mange som laster ned diverse dokumenter fra nettstedet vårt. “Back in the days” ble dette gjort med vanlig eventsporing hvor du la inn en kodesnutt i lenken.
Dette trenger du ikke gjøre lenger med Google Tag Manager.
Her er kjøreplanen for å måle samtlige nedlastinger av dokumenter, ved bruk av Google Tag Manager.
Veiledning
- Åpne din Google Tag Manager konto.
- Klikk på “Triggers” og deretter “new”. Vi skal nå lage selve triggeren først til den taggen vi skal lage til slutt. Vi starter ofte med trigger og variabler først, ettersom dette skal være en del av taggen til slutt.
Regex strengen du benytter er:(\.doc|\.docx|\.pdf|\.ppt|\.pptx|\.xls|\.xlsx|\.xml|\.txt|\.csv)$
Kopier denne inn i feltet du skal matche.
- Deretter bygger du taggen for å måle dette. Du setter da opp en event tag, slik som på bildet under.
Jeg har også satt opp anonymizeIP = true, ettersom dette er påkrevet av det norske datatilsynet. Alle tagger på norske sider, skal ha anonymizeIP satt til true.
Som du ser i taggen over, så har jeg satt “Downloads” som kategorien på eventet. Deretter setter jeg filens navn som Action og siden denne ble lastet ned på, som label i eventet.
For at dette kanskje skal kunne benyttes som en konvertering, så har jeg også satt en value lik 1, for å ha noe verdi på denne. Det kan være greit å ha det til senere bruk. - Deretter legger du til triggeren du har laget.
- Da var alt gjort, da er det bare å publisere og teste ut.