Menu

Tips til optimalisering av produktbeskrivelser i nettbutikker

Produktbeskrivelser er selgeren som skal promotere og fortelle om produktet til interesserte kjøpere. Da er det viktig at beskrivelsen er god, enkel og informerende.

Krister Ross 2 år ago 0 76

Produktbeskrivelser er selgeren som skal promotere og fortelle om produktet til interesserte kjøpere. Da er det viktig at beskrivelsen er god, enkel og informerende.

Jeg har noen utvalgte tips for bedre produktbeskrivelser. Det kan være en svært tidkrevende prosess å gå gjennom tusenvis av produkter, men jeg kan love deg at dette er med på å forbedre både kundeopplevelsen og salget. For å være effektiv og strukturert, anbefaler jeg å starte med de produktene som selger best. Gjerne bruke 80/20-regelen.

Finn 20% av produktene som står for 80% av salget, og jobb prioritert med disse.

Ikke bruk samme beskrivelse som leverandøren av produktet.

Ofte følger det med beskrivelser av produktet fra leverandøren av produktet. De fleste av disse er svært svake og iallefall ikke selgende. I tilfelle det er like beskrivelser på liknende produkter, så kan Google og andre søkemotorer oppfatte dette som duplikatinnhold. Det er ikke å anbefale.

Hvis produktet heter «Casio X3QS» så bruk heller spesifikasjonen i listingen av spesifikasjoner og kanskje ikke i selve tittelen. Anbefaler å bruke det brukerne selv bruker når de søker i Google etter varen. Hvis det er «klokke» eller «casio klokke» så bruk tilsvarende som brukerne.

Bruk normal dagligtale i produktbeskrivelsen

Helt normal dagligtale, uten slang eller forkortelser, anbefales som språk. Brukerne søker selv ved bruk av normal dagligtale i søkemotorene, og derfor burde produktbeskrivelsen også være skrevet på samme måte.

Bruk funksjoner og attributter ved produktet som brukerne er interessert i, i produktbeskrivelsen.

Ofte er det selve funksjonen eller attributter ved produktet som brukerne er interessert i. Bruk disse i beskrivelsen og utbroder hva disse betyr for produktet og den funksjonalitet.

List opp spesifikasjonene

List opp spesifikasjonene til produktet slik at brukerne er fullt oppdatert på alle detaljer om produktet.

Bruk produktets USP

Hvilke USP’er (Unique Selling Points), altså markedsfordeler, har produktet? Dette er viktige faktorer som kan skille produktet fra konkurrenters produkt og gjerne gjøre produktet enda mer attraktivt å velge hos deg.

Hvordan fungerer produktet?

Brukere som kjøper et produkt som skal brukes, ønsker gjerne å vite hvordan produktet fungerer. Vi bruker mye mer tid idag, enn før, på å lete etter omtaler, videoer og anmeldelser av produktet som kan bekrefte at produktet fungerer godt.

Skal produktet benyttes i spesifikke situasjoner? Utfør gjerne en test selv og bruk denne informasjonen. Skal produktet brukes på spesielle steder, så gjør tester selv der dette gjøres for så å fortelle brukerne om det.

Hvis det er spesifikke tider av året produktet skal benyttes, så kan det skrives om i produktbeskrivelsen.

Hvis produktet løser spesifikke problem for bruker, er det særdeles viktig for brukeren å vite at produktet faktisk løser problemet.

Formatter teksten godt

Bruk punktlister for å liste opp viktige detaljer ved produktet. Ikke bruk kommaseparert liste som er vanskelig å lese.

Bruk paragrafer, slik at du deler opp innholdet og gir teksten litt «luft». Bruk korte setninger istedet for lange setninger. Sørg for at produktbeskrivelsen synes godt og er godt leselig, med tanke på kontrast og skriftstørrelse.

Og for all del, ikke ha skrivefeil i dine produktbeskrivelser.

Tilgjengelighet

Selv om du er tom for et produkt, betyr ikke at du ikke kommer til å få solgt produktet. Det er mange som er redde for å vise til «utsolgt» eller at de er tomme for produktet. For å prøve å holde på brukeren, så kan du ha et par funksjoner som er med på å øke kundeopplevelsen:

  • Ha en handlekurv som kan lagres. Gjerne med en enkel registrering av kunde, slik at du på et senere tidspunkt kan kommunisere med kunde.
  • Bruk «gi meg beskjed når produktet er tilbake i sortement»- funksjonalitet, ved bruk av e-post eller telefonnummer (SMS), slik at du kan se at du har kunder som venter på varen og kan kommunisere med kunde når varen er tilbake på lager.

Hvis du har få varer på lager, så kommuniser gjerne dette. Den psykologiske effekten av å «miste muligheten», kan være det som skal til for å få gjennom et salg.

Salgsargumenter

Du har kanskje undersøkelser eller forskning som underbygger dine salgsargumenter. Et produkt med 99% kundetilfredsstillelse kan være med på å skape den trygghet kunde trenger for å gjennomføre salget.

Hvis du ikke har stjernerangering, så anbefaler jeg å skaffe dette. I tillegg til anmeldelser av produktet. Men husk at du er nødt til å følge dette opp også. Hvis du får dårlige rangeringer, så bør dette følges opp for å identifisere hva som eventuelt har forårsaket den dårlige rangeringen. Brått, er dette med på å identifisere problemområder som du ikke var klar over og dermed avverger fremtidig dårlig salg.

Garantier

Hvis du er istand til å etablere garantier av noen slag, så bruk dette. Dette er riktignok bindende, men hvis produktet er godt nok så er det ofte dette er mulig.

Sammendrag

Bruk tid på dine produktbeskrivelser. I denne artikkelen har jeg kun nevnt noen og det er ikke sikkert at alle punkter her er applikerbart for deg, men å jobbe med produktbeskrivelser er viktig. Bare det å registrere produktene og lage enkle beskrivelser og la disse ligge, anbefales ikke. Et nettsted må jobbes med, og det må en nettbutikk også.

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *