Menu

Om meg

En webanalytiker, markedsfører, strateg og optimaliserer

I 1997 lagde jeg min første hjemmeside. Det var en nettside for vår guttegjeng, og uten å gå mer innpå hva siden handlet om, så befestet interessen for teknologi der og da særlig på webteknologi.

I en årrekke jobbet jeg med små lokale bedrifter og organisasjoner til store internasjonale selskaper. Jeg drives av en sterk lidenskap for web og teknologi. Ved å kunne hjelpe bedrifter og organisasjoner til å bli bedre på nett, er mye av det som driver meg hver dag.

Jeg lagde og solgte min første programvare i 2006-2007, da jeg jobbet for Rubicon TV, på et TV program på TVNorge som het MessTV. Der, i tillegg til å være programleder og moderator, lagde jeg logistikkprogramvaren for å effektivisere arbeidet med utsending og dokumentasjon av premier. En svært berikelig erfaring der jeg fikk jobbe med utvikling av et produkt, samtidig som jeg fikk delta i forbedringen og optimaliseringen av denne. Mine tidligste erfaringer omkring optimalisering startet der.

Har opparbeidet meg en kompetanse på:

Webutvikling, digital markedsføring, business analytics, webanalyse, konvertertingsoptimalisering, søkemotoroptimalisering, PHP, Laravel, Python, HTML, CSS, JavaScript, Vue, React, R, Statistikk, Google Analytics, Adobe, Webtrends, Matomo, Piwik, Tealium, Google Tag Manager, Google Search Console, WordPress, Joomla, Drupal, Strategi, Styrearbeid med mer.

I begynnelsen var jeg også en del av de som var med på å oversette Google Analytics til norsk. Jeg vil bemerke at det var vi som fikk BORT «transittstoppfrekvens» til fordel for «fluktfrekvens». Vi var ikke årsaken til denne. Senere har jeg også vært delaktig i bransjen ved å være jurymedlem av Gulltaggen, Performance Awards, foreleser ved flere konferanser og seminarer, samt medlem av webanalysegruppen i INMA i mange år.

Jeg har holdt meg aktiv i internasjonale bransjeforum for å kunne være tidlig ute med å tilegne meg kunnskap om ny teknologi, metoder og innovative løsninger.

Jeg ble fersket av en kollega en gang, hvor jeg satt med et glass vin og Google Analytics på en fredags kveld, og siden har egentlig dette blitt en ganske god beskrivelse av min lidenskap for faget.

Siden 2022 har også interessen falt hardt på kunstig intelligens og data science, så det har ikke skortet på dødtid siden det.

Som enslig pappa, er hverdagene fylt med mye aktivitet og innhold. Her går det i brettspill, turer i fjellet, fisking, båt og strandliv. Er veldig glad i å reise, så der griper jeg sjansen så fort den byr seg.

CV

2022 – Mcminn / Frilans

På egenhånd for første gang. Jobber for å optimalisere mine kunders virksomhet. gjennom bruk av analyse, SEO, CRO og kunstig intelligens.

2022 – Head of Web Analytics Avensia
Jobbet med SEO, CRO og Webanalyse innad i selskapet.

Jobbet med utvikling av et digitalbyrå innad i selskapet, men fikk ikke gjennomført pga nedbemanninger.

2020 – Digital Optimization Manager Telia
Ansvarlig for full digital optimalisering av OneCall og MyCall.

Innført arbeid med digital markedsmodell See Think Do Care, samt opprettet vekstmøter for å sikre progresjon for både optimalisering og tankesettet rundt optimalisering, da dette er en «Team effort» for å lykkes.

2018 – CEO & Grunnlegger Yearbase
Gjennom flere år har jeg kodet en programvare som har hjulpet meg med å gjøre jobben i flere år. Denne er blitt bygget gjennom mange tusen timers arbeid, spredt over flere år. Det som startet som et lite testprosjekt har nå vokst til å bli en MVP (Minimum viable product) som dannet grunnlaget for programvaren Yearbase.

Ettersom Yearbase nå er blitt en egen programvare og et eget selskap, så jobbes det fortsatt på MVP og kommer nok alltid til å gjøre det.

2018 – Partner og Head of Customer Success (Digital Opptur AS)
Daglig leder og Gründer av Digital Opptur kontaktet meg i 2018 med en mulighet til å være med å bygge et digitalt byrå som idag har 9 ansatte og har tatt sin plass i markedet som en aktør våre konkurrenter bør frykte.

Min rolle her er å sørge for suksess. I det ligger det å finne uutnyttet potensiale og finne muligheter der kunder kan oppnå en digital opptur (suksess). Et veldig givende arbeid som bryter siloene innen faget godt ned. Gjennom analyse, SEO, vekstmarkedsføring (growth marketing), strategi og konverteringsoptimalisering jobber vi med helhetlig optimalisering av våre kunders virksomheter.

Utdrag av noen av kundene jeg jobbet med:

  • DNVGL
  • Bakke AS
  • Konica Minolta
  • The Body Shop
  • Langaard

2016 – 2018 – Head of SEO (Mediacom Norway)
Som leder for SEO avdelingen i Mediacom Norge, hadde jeg muligheten til å jobbe med store internasjonale kunder, såvel som mindre nasjonale kunder. Gjennom personalansvar fikk jeg muligheten til å bygge et team av spesialister for å gjøre våre kunder enda mer suksessrike.

Utdrag av noen av kundene jeg jobbet med:

  • Volkswagen
  • IKEA
  • TINE
  • Matprat
  • SEAT
  • Audi
  • GSK
  • Sonans

2014 – 2016 – Head of Analytics hos Synlighet
Som leder for analyse i Synlighet, jobbet jeg med å bygge avdelingen opp både innen kompetanse og effektivitet. Fagansvar som innebar mye kursing.

Utdrag av noen av kundene jeg jobbet med:

  • Statens Vegvesen
  • Santander Consumer
  • Buypass
  • Felleskjøpet
  • Ya Bank
  • Oslo kommune
  • Politiet.no
  • Utdanningsdirektoratet
  • Selvaag Bolig

2010 – 2014 – Styremedlem i MediaPhone AS, ViaNett AS, Smart SMS AS
Jobbet med digitalisering, optimalisering, strategi og digital markedsføring.

2011 – 2014 – Webanalytiker i Arena Data
Forretningsoptimalisering gjennom analyse. Hovedansvar for Google Analytics som analyseprodukt.

Utdrag av noen av kundene jeg jobbet med:

  • Asker kommune
  • Oslo kommune
  • Storebrand
  • Gjensidige
  • IF
  • Finn.no
  • Selvaag Bolig
  • DNB
  • Norges Bank
  • Utdanningsdirektoratet

2009 – 2010 – Teknisk vedlikeholdsansvarlig i Syzweb
Jobbet med weblikehold av nettsteder.

Se mer av min profil på LinkedIn