Menu
Hvordan få fagområder til å samarbeide

Hvordan knytte sammen samtlige fagområder

Krister Ross 8 år ago 0 103

Når du jobber med det digitale i en bedrift, så er det mange som opererer på forskjellige flater innad i samme bedrift. Det vil si, noen jobber med digital markedsføring, andre med søkemotoroptimalisering, analyse, konverteringsoptimalisering, innholdsproduksjon osv.

Etterhvert snakker vi om flere mennesker som jobber med å få utviklet og optimalisert den digitale delen av bedriften. Dessverre, er det ikke alltid disse forskjellige menneskene klarer å samarbeide for å nå et helhetlig mål. Ofte er det avdelinger som er silobaserte, der gruppene jobber med sitt, ved siden av hverandre på jobb, men aldri sammen.

Jeg opplever ofte at når en bedrift begynner å øke sin digitale modenhet, blir de tvunget til å samarbeide. Det betyr ikke alltid at det går så greit. Det blir ofte diskusjoner og uenigheter om ressursbruk, fokus og prioriteringer. Alle ønsker å ha sin avdeling og område opp og frem, hvilket er forståelig.

Tro det eller ei, men dette er faktisk et positivt symptom på at bedriften er i utvikling. For mange stagnerer det her, og det blir vanskelig å komme noen vei.

Styringsgruppe

I slike situasjoner, har jeg ofte satt ned og etablert en styringsgruppe for bedriften. Denne styringsgruppen har til hensikt å jobbe kollektivt, for å veilede og styre den digitale satsingen til bedriften fremover.

I gruppen er samtlige siloer og avdelinger representert, og samtlige er med på å bestemme, prioritere og sette fokus på hva som er viktigst i progresjonen fremover.

Mål og målsetninger

Det kan være lurt å starte med å sette en føring på hva som er fokus helhetlig, enn at det skal startes med diskusjoner.

Ved å starte med en felles strategi på langsiktig og kortsiktig plan, vil det være enklere for styringsgruppen å være enig i fremdriften.

Les gjerne min post om AMS metoden for en enkel metode for å sette opp ambisjoner, målsetninger og strategi for å nå dem.

Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *