Menu

Hvordan måle brukere på tvers av enheter? (Cross Device Tracking)

Krister Ross 8 år ago 0 75
4 min

Etter at Universal Analytics kom på banen har det blitt mye snakk om å måle brukere på tvers av enheter. Det betyr at du skal kunne måle samme brukeren om h*n er på en telefon, nettbrett eller PC. 

Det er lenge vært rapportert på unike brukere i Google Analytics, og mediebransjen bruker dette som et viktig måltall for rapportering. Som analytiker får jeg grimaser når dette gjøres, ettersom en unik bruker er ikke en unik bruker i Google Analytics. Det er en nettleser på en enhet.

Hva kan gå galt med det jeg har?

Hvis du tenker det scenarioet der en bruker går inn på din side på en mobiltelefon, en tablet, en hjemme pc og en jobb pc, så vil altså Google Analytics registrere personen deg, som 4 unike brukere. Dette blir svært galt.

I tillegg, hvis et bibliotek har en felles pc for alle brukere som er innom biblioteket, og de besøker samme side, så vil altså Google Analytics rapportere dette som kun 1 bruker. Til tross for at 100 mennesker har vært innom og brukt PC’en.

Så med andre ord, rapportere unike brukere i Google Analytics og dermed betrakte dette som eksakt antall mennesker, er virkelig å bomme.

Cross device tracking av unike brukere

Hvordan måle brukere på tvers av enheter?

For å kunne bestemme en unik bruker, så er definisjonen slik at det trengs en nettleser og en unik identifikator, hvilket er standard satt til å være en IP adresse. Så kombinasjonen av IP adresse og nettleser, danner grunnlaget for hva Google Analytics rapporterer som en unik bruker. Altså i den rette forstand, ikke en unik bruker.

Men med Universal Analytics er det faktisk mulig å måle en unik bruker, men det er dessverre ikke rett ut av boka, selv om det reklameres for at dette er nå fullt mulig og alle burde gjøre det. Du får rett og slett ikke slik måling, med mindre det spesifikt settes opp. For å kunne gjøre dette, så har Google Analytics lansert en ny dimensjon for å gjøre dette mulig.

Denne dimensjonen er “user ID”.

Hva er user ID?

User ID er en alfanumerisk ID, unik til en spesifikk person, som google benytter til å relatere besøk og hits til, istedet for å benytte den Id’en som Google Analytics setter automatisk på alle nye brukere som heter “client ID”.

Når Google Analytics får servert en user ID istedet for en client ID, vil Google Analytics relatere hvert eneste hit til denne Id’en. På den måten kan Google Analytics da måle brukerne på tvers av enheter.

En slik ID kan settes for både applikasjoner og nettsteder.

Hva kreves for å bruke user id?

For derimot å kunne lage en slik user ID, så må dette komme fra en eller annen type pålogging av brukeren. Uten en pålogging vil dette rett og slett ikke fungere.

Brukeren er derfor nødt til å logge seg inn på den enheten som måles, for at user ID settes, og Google Analytics måler da cross device.

De bedriftene som idag gjør dette i Google Analytics, benytter seg ofte av backend-systemer som CRM (Customer Relationship Management) som har databaser på sine brukere med unike ID’er tilknyttet.

Denne ID’en benytter de da som grunnlag for user ID og kan dermed måle brukerne på tvers av enheter, sålenge brukeren har logget seg inn.

De store gjør det

Store selskaper som Google og Facebook, gjør dette allerede. Du logger deg inn på apper og Pc’er og legger dermed igjen en unik ID for deg som person, hvilket disse selskapene måler på tvers av enheter.

Facebook har for eksempel gode algoritmer som vet hva du liker, hvilke interesser du har, og om du kommer til å klikke på en annonse eller ikke, nettopp basert på slik måling. Og hvilken atferd du har på de forskjellige enhetene.

Hvordan?

For å kunne sette opp en unik id, så må du først lage en ny dimensjon i administrasjonen i Google Analytics. Noter ned hvilken index denne dimensjonen har. Hvis den har index nummer 2, vil koden for unik id være:

ga(‘set’, ‘dimension2’,userId);

Hvorfor bruke user id?

For det første vil du se dine brukere bevege seg på tvers av enheter, og du vil få et helt annet innblikk i hvordan de bruker dine applikasjoner eller websider.

I tillegg får du rapportert på eksakt antall unike brukere, istedet for den gamle metoden som kunne gi fullstendig galt bilde.

Når du først har innloggede brukere, vil du kunne benytte deg av et større antall rapporter tilgjengelig i Google Analytics som har lagt opp funksjonalitet og muligheter tilknyttet til nettopp dette.

Dette vil kunne gjøre attribusjonsmodellering enklere, samt få et bedre holistisk bilde på hva som faktisk skjer på nettstedet eller applikasjonen din.

Google Analytics må konfigureres også

Ettersom det ligger en helt annen maskin i bakgrunnen for å sy sammen besøk og hits til en spesifikk ID så må det gjøres en konfigurasjon i selve verktøyet også.

Dette gjøres på “property” nivå (område) og under “tracking info” (sporingsinfo). Der må du aktivere user id funksjonen, og du vil få en ny profil som er satt opp for å samle inn denne dataen.

Det er verdt å huske at du nå starter på “scratch” med en ny profil, og kan derfor ikke knytte opp mot gammel historisk data.

hvordan måle en unik bruker i google analytics

Find this content useful? Share it with your friends!
Written By

I en årrekke har Krister jobbet med bedrifter og organisasjoner i alle størrelser, små lokale til store internasjonale. Helt siden gutterommet har interessen ligget på psykologi og teknologi, hvilket har kulminert i hans lidenskap; optimalisering av nettsteder. En god fredagskveld for Krister, kan inneholde en god italiensk vin og Google Analytics.

Leave a Reply

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *